• Email: pavla@fyziofemina.cz
  • Phone:+420 774 502 466

Blog

Možnosti ovlivnění ženské plodnosti

Plodnost ve smyslu přivádění dětí na svět je ovlivňována několika faktory, které působí již od našeho prenatální období. Tedy v době, kdy jsme se teprve vyvíjeli u maminky v děloze. Už zde se totiž tvoří pohlavní ženské buňky – vajíčka. Jejich počet je v řádech milionů. Po porodu pak postupně klesá a každý měsíc v době dospívání o další jedno přicházíme, pokud není oplodněno.

K plodnosti ženy však není důležitý jen počet vajíček. K tomu, aby vajíčka dozrávala, je zapotřebí, aby náš hormonální systém pracoval “správně”, měli jsme dostatek živin a minimum zátěžových látek v těle (toxiny, chemické sloučeniny, nadbytek kyselých látek).

Na plodnost ženy (ale stejně tak i muže)  mohou mít ale vliv také situace, které nás provázejí již od našeho samotného početí (viz. například Stanislav Grof a teorie Čtyř bazálních prenatrálních matric). Je zapotřebí, abychom byli psychicky vyrovnaní v minulém, přítomném i budoucím čase. Kromě toho také potřebujeme mít zralý vztah s mužem, který je připraven stát se otcem.

Když to vše zkrátím a shrnu, snaha o vyrovnaný život v každém směru (práce, vztah k sobě, mateřství, mužům, své rodině, svému tělu apod.) je nedílnou součástí celkového zdraví, které je předpokladem k další reprodukci.

Při práci s páry, kterým se zatím nedaří počít dítě nebo jej donosit a porodit, doporučuji nejen práci s tělem, ale stejně tak  zpracování svých traumat, strachů, pochyb, stresu apod., které mohou mít velký vliv právě na početí.

Na světě existuje jen málo párů, které opravdu nemohou počít dítě a nebo je to z různých závažných příčin ztíženo. Jedná se zejména o vrozené vývojové vady reprodukčních či jiných souvisejících orgánů (např. žlázy s vnitřní sekrecí), těžké poúrazové či pooperační poškození orgánů apod.

Ostatní páry, pokud mají pocit, že se jim již dlouho nedaří, mají spíše funkční poruchu – tzn. není poškozen orgán samotný, ale jen jeho funkce. A s tím lze pracovat.

Má práce s klientkami je založena na několika základních stavebních kamenech vycházejících z celostního (holistického) přístupu k člověku:

  • Přírodní medicína – bylinky (především doporučuji kontryhel pro ženy, kotvičník pro muže), pobyty v přírodě, souznění s přírodou a důvěra v její léčebnou moc.
  • Detoxikace – ještě před milováním “na ostro” doporučuji alespoň 3 měsíce řádné očisty těla ženy i muže. Detoxikací je mnoho, proto je zde nebudu rozvádět – stačí si vybrat dle svých možností a potřeb. K dlouhodobější detoxikaci můžete využít také zelené potraviny (mladý ječmen, chlorella, spirulína), které kromě toho mají spoustu živin, které podpoří hormonální a reprodukční funkce.
  • Správná výživa – již při detoxikaci se zaměřte na zdravou výživu (aby detoxikace měla vůbec smysl). Směrů je opět mnoho – raw, makrobiotika, gaps dieta, paleo apod. Nebo zkrátka jen stačí jíst s pokorou, střídmě, vychutnávat si každé sousto a být za něj vděčný. Opět záleží na našem metabolismu, potřebách organismu, vztahu k jídlu apod. Obecně však doporučuji vyhýbat se výrobkům z mouky, cukru, syceným nápojům, alkoholu, tabákovým výrobkům, instantním potravinám, nadužívání léků (proti bolesti, na nachlazení atd. – to vše lze zvládnout pomocí bylinek, které nezatíží organismus) a chemicky vyrobeným/upraveným výrobkům
  • Pravidelný pohyb – pohyb má mnoho podob a není třeba se hned potit v posilovně, kam se nedostane čerstvý vzduch. Dělejte obecně sporty, které vás baví, nabíjí pozitivní energií, cítíte se po nich dobře na těle (tzn. nejste pak několik dní zmožení) i na duši. Známé endorfiny vám pomohou hned v několika oblastech – kromě dobré nálady vám zlepší odolnost vůči nemocem i stresu. Pohyb má nesporný vliv i na hormonální systém a díky prokrvení se zlepší i stav vašich vnitřních orgánů. Za sebe doporučuji co nejvíce pohybu na čerstvém vzduchu – procházky, běh, jízda na kole či na koni, v létě plavání v přírodních zdrojích vody, vysokohorská turistika apod.
  • Relaxace – kromě pohybu je nezbytné umět odpočívat. Zvláště pokud máte fyzicky náročné povolání a k tomu stres nejen na pracovišti, ale i v osobním životě. Je mnoho způsobů jak relaxovat – lze ji skloubit i s pohybem (např. jóga, pomalá procházka v lese, tanec). Můžete začít tvořit, zpívat, hrát si. A nebo si jen lehnout do klidné místnosti, pustit si relaxační hudbu nebo nahrávky s řízenou meditací a jen tak prostě být a dýchat. Učte se vnímat každou část svého těla – můžete např. zjistit, že nedokážete uvolnit oblast pánve, necítíte oblast dolní části zad nebo nedokážete izolovaně pohnout jednou svalovou skupinou. “Projeďte” si v klidu celé své tělo a zaměřte se na oblasti, kde cítíte napětí nebo naopak cítíte méně.
  • Pozitivní myšlení – oblíbené slovní spojení, které je mnohdy opravdu těžké udržet. Nemusíte za každou cenu a v každé situaci být optimisté. Stačí se zaměřit na přítomnost, nevymýšlet katastrofické scénáře a domněnky “jak by asi”, “co by kdyby” apod. A vůbec nemyslet ani na minulost, ani na budoucnost. Žijte tím, co je teď. Je to jen o nastavení v hlavě – změna programu a postupný návyk na přítomný okamžik.
  • Práce se stresem a nevyřešenými “traumaty”. Pokud máte pocit, že se nemáte dostatečně ráda, pochybujete o sobě, nemáte dobré vztahy v rodině, na pracovišti…to vše může ovlivnit napětí v těle, které pak brání i početí dítěte. V dnešní době je spousta psychoterapeutických směrů, které vám vaše “bloky” v hlavě pomohou nejen rozkrýt, ale také přijmout, pochopit a zpracovat. A tak jak se uvolní mysl, uvolní se místa v těle, která na tento blok reagovala např. stažením, bolestí, nesprávnou funkcí.
  • Zvláště důležitým bodem nejen pro období přípravy početí je práce s pánevním dnem – především u žen. Jde o centrum naší síly, energie, tvořivosti, plodnosti a vůbec centrum a střed našeho těla. Svaly pánevního dna jsou tzv. stresové svaly podobně jako např. šíjové či žvýkací. Pokud je vaše mysl napjatá, odrazí se napětí i v těchto oblastech a může se pak projevit jako bolest zad, šíje, pocit stažených čelistí, poruchami menstruace, ovulace, plodnosti. Je třeba pánevní dno nejen posilovat (jak je mediálně hodně propagované), ale i naučit se jej správně uvolnit a zrelaxovat. V tomto případě doporučuji vyhledat skutečného odborníka na pánevní dno (fyzioterapeuta) a nevyhledávat informace v neověřených zdrojích v ženských časopisech či na internetu. Zde bývají informace často velmi zkreslené až chybné.
  • Milování – nejdůležitější akt vedoucí k početí. Zapomeňte na hlídání přesného data či dokonce hodiny své ovulace. Znalost vlastního mentruačního/ovulačního cyklu je důležitá, ale není třeba časovat podle něj milování. Už pro udržení harmonického partnerského vztahu je zapotřebí užívat si milování s vědomím, že po něm oba toužíte, chcete se. Nikoliv že je to “nástroj” k tomu jak otěhotnět. Spermie se v těle ženy udrží tři až pět dní a pokud při milování nebudete oba v napětí, nemusíte se milovat přesně v den ovulace. Spermie i vajíčko jsou natolik inteligentní, stejně jako procesy v těle, že pokud si cestu k sobě mají najít, pak si ji najdou bez ohledu na to, zda máte zrovna ovulaci či nikoliv.

Jen vy sami(y) máte „Moc“ změnit svůj život – pokud o tom pochybujete nebo nad svým životem moc nemáte, pak přichází „Ne-moc“.

Share this story: