• Email: pavla@fyziofemina.cz
  • Phone:+420 774 502 466

Endometrióza

Menstruace má probíhat bezbolestněPokud tomu tak není, může se jednat o různé druhy poruch či onemocnění (např. porucha funkce pánevního dna, psychosomatické příčiny, záněty apod.). Žena by se v takovém případě neměla smiřovat s obecně rozšířeným společenským dogmatem “o krutém údělu žen”, ale právě naopak, měla by o svých potížích informovat svého gynekologa/žku a nechat se odborně vyšetřit.

Jedno z nejbolestivějších onemocnění, které se projevuje v období menstruace je tzv. endometrióza. Ta je charakterizovaná výskytem děložní sliznice, odborně zvané endometrium, mimo dělohu. Právě tato sliznice reaguje na cyklicky se měnící hladiny hormonů a probíhá v ní menstruační cyklus (včetně krvácení). Z těchto míst (mimo dělohu) však krev nemůže odtékat tak, jako je to v případě děložního krvácení cestou pochvy, hromadí se a vznikají zánětlivá ložiska a cysty, které způsobují onu bolest.

Příčina vzniku endometriózy není z lékařského hlediska dosud jednoznačně známá. Samotné podezření na endometriózu se obvykle potvrdí až  invazivním zákrokem – tzv. laparoskopií. Jde o operační techniku, kdy se pomocí přístroje s kamerovým systémem operatér dostane skrze několik otvorů do dutiny břišní, lokalizují se ložiska endometriózy, které se mohou i následně odstranit či odebrat vzorek k vyšetření, které endometriózu spolehlivě potvrdí či vyloučí.

Léčba dle „klasické“ medicíny spočívá v odstranění těchto ložisek chirurgickým zákrokem či užíváním hormonální terapie. Jedná se však pouze o řešení následku, nikoliv příčiny!

Endometrióza je také jedna z možných příčin potíží s otěhotněním!

Existuje však i přírodní podpůrná terapie (byliny, detoxikace, hometopatie, aromaterapie atd.) a celostní-psychosomatický pohled na endometriózu.

Já osobně doporučuji kombinaci práce s tělem (podpora imunity, detoxikace, změna jídelníčku směrem ke zdravým potravinám, podpora hormonální rovnováhy, reprodukčních a vylučovacích orgánů) a psychoterapeutickou či osobnostně rozvíjející intervenci. Za zmínku stojí určitě metoda EFT (pracující s podvědomými bloky a traumaty z minulosti a dětství), ženské kruhy a semináře podporující ženu jako takovou.

Tomu všemu by však mělo v prvé řadě předcházet odborné vyšetření u lékaře!

Více o přírodní terapii a úpravě životosprávy např. zde:

Psychosomaticky zaměření autoři píší o endometrióze toto:

Luisa Hay (kniha Miluj svůj život):

Endometrióza – pravděpodobná příčina:
nejistota, zklamání, frustrace, nahrazování lásky cukrem, pocit viny

Nové myšlenkové schéma:
“MÁM DOST SIL A LIDÉ MĚ MAJÍ RÁDI. JE ÚŽASNÉ BÝT ŽENOU. MILUJI SE A MÁM POCIT NAPLNĚNÍ.”

(pozn.: tuto afirmaci si můžete napsat na lístek a vylepit na různá místa svého bytu či v práci, abyste jej měla stále na očích a připomínala si, co je třeba ve svém životě změnit)

Christiane Northrupová (kniha Zdravá žena: Od narození k prvnímu početí):

Endometrióza je chorobou soutěživosti. Objevuje se tehdy, když ženiny emocionální potřeby soupeří s jejím prosazením se v okolním světě. Pokud má žena pocit, že její nejvnitřnější emocionální potřeby jsou v přímém konfliktu s tím, co od ní svět požaduje, pak je endometrióza jedním ze způsobů, jak se tělo snaží upoutat její pozornost k tomuto problému.

Christiane pak doporučuje změnu stravy, energetická cvičení a vše co posiluje imunitní systém. Především však pochopení svých vlastních potřeb a jejich uspokojení.

Doporučuje odpovědět si na následující otázky:

• „Jaké máte emocionální potřeby?“
  • „K čemu by mělo dojít ve vašem zaměstnání či osobním životě, aby vás to naplnilo?“
  • „Odpočíváte dostatečně?“
  • „Žijete nebo pracujete v konkurenčním prostředí? Jste ochotna učinit změny?“
  • „Věříte, že je ve vaší moci změnit podmínky vašeho života?“