Sraženiny v menstruační krvi

Poměrně detailně se svých klientek ptám na menstruaci. A nezajímá mě jen délka cyklu či krvácení, ale kromě jiného i konzistence MS krve. Je to pro mě taková kontrolka, jak tělo ženy funguje a zároveň tím, jak ženu “nutím” sledovat detaily fungování jejího těla ji vedu k sobě samé. Protože mnoho žen ani neví, jaká jejich menstruace je. A to je škoda, protože nám přináší spoustu důležitých informací o stavu našeho celkového (fyzického, psychického) i reprodukčního zdraví za dané období (cyklus).

MS krev není jen krev. Součástí této tekutiny je také děložní sliznice, hlen z oblasti čípku a sekret z pochvy. Kromě toho také obsahuje látku zabraňující srážení (aby mohla krev plynule odtékat ven). Takže už toto je jeden z důvodů, proč by nemělo být mnoho sraženin v krvi.

Pokud je krvácení “rychlé” a silné, tato látka se nestihne aktivovat, a pak může žena pozorovat sraženiny. Např to může být při sportu či prohřátí těla, kdy se zvýší prokrvení pánve.

Další příčinou sraženin bývá nerovnováha hormonální.

Jako fyzioterapeutka pozoruji výskyt sraženin u žen s dysfunkcí pánevního dna. Obvykle je mívají ženy , kterým se nedaří otěhotnět či ženy s endometriózou, inkontinencí apod.

Příčinou je nedostatečné prokrvení pánve a jejích orgánů, omezená výživa a detoxikace a tím fungování dělohy. Krev mnohdy zůstává i po menstruaci v děloze a odchází jako špinění v dalším cyklu před samotným krvácením. Sraženiny se tvoří nedostatečnou funkcí dělohy, zánětlivými procesy, nedostatečností děložní sliznice a tím i tvorby protisrážlivé látky.

Sražená krev spolu s nedostatečným pohyby dělohy a neoptimálním napětím měkkých tkání sraženou krev těžko dostává přes čípek a snaží se ji přes něj dostat usilovnými kontrakcemi. Zánět, napětí, kontrakce…vedou k bolesti a výskytu sraženin na vložce.

Do jisté míry jsou normální, pokud nejsou velké a netvoří velkou část krve. Pokud má žena zdravý cyklus a je celkově zdravá, výskyt občasných a drobných sraženin může být v pořádku. S tím se ale já obvykle nesetkávám. Sraženiny jsou jedním z mnoha dalších znaků nezdravého cyklu, oslabeného zdraví, přemíry stresu bez jeho kompenzace, nedostatečné výživy a zavodnění, přemíry či nedostatku pohybu.

Pavla Filipová
description